Oyun Tören Gösterim
Ayşın Candan
Tiyatro
Editör: Alpagut Gültekin
Kapak: Eugène Delacroix, Mephisto Göklerde, 1826
Aralık 2010
ISBN 978 975 8686-56-8
147 sayfa, 15 x 21,5 cm
Freelife 210 gr, Enso creamy lux 70 gr
40 tl
Bugün bütün sanatlarda ağırlıklı bir biçimde öne çıkan performans kavramının önemine vurgu yaparak şunu hatırlatıyor bizlere Ayşın Candan: Olmak pratiği özünde bir sahne edimidir.
“Oyun Tören Gösterim başlığı altında derlediğim makale, eleştiri, tanıtım ve kuramsal yazılar yirmi yılı aşkın bir sürede süreli yayınlarda, konferans ve sempozyumlarda sunulmuş on beş başlıktan oluşuyor. Ortak yanları, yazınsal metne değil, sahne olayına odaklanmaları, oyun sanatını canlı süreç olarak gözlemeleri. Araştırmacı-kuramcı yaşamım boyunca en sık savunmak durumunda kaldığım konu böylelikle beliriyor: sahne sanatlarının yazın sanatının vesayeti altında görülmemesi! Tiyatro eğer bir başka sanatla ilişkilendirilecekse bu ancak Nietzsche’nin saptadığı gibi müzik sanatı olabilir. Bugün artık gösterim olayının kendi özerkliğini ve önceliğini kanıtlamasıyla tartışmanın sonuna geldik. Başka ufuklara açılabiliriz.”
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ
I KÖKLER
Performans Nedir?
Ritüel Üzerine
Günümüz Sahnesinde Antik Oyunlar
Köy Meydanından Tiyatroya
Sultan III. Selim’in Oyun ve Hayal Dünyası
II SAHNE
Türk Sahnelerinde “Hamlet”
Türk Sahnelerinde “Faust”
Ibsen’in Türk Tiyatrosunun Gelişim Yıllarında Önemli Varlığı
Mehmet Ulusoy Tiyatrosunun Bütününe Bakışı
Nazilerden Kaçarken Yıldırıma Yakalandı
Tiyatro Estetiği ve Mimarlık
III KURAM
Grotowski’nin Gizemi
Politik Tiyatro ve Geleceği
Eugenio Barba ve Bizler
Türk Tiyatrosunda Oyunun Biçimsel Özellikleri