Bir karenin dört köşesi, dört eşit kenarı, iki eşit köşegeni ve bir merkezi olduğu akla yatkındır. Ama Beckett’in karakterleri bu kare’nin köşelerinden birbiri peşi sıra girip, her biri kenarlarda, köşegenlerde kendi güzergâhlarını fare adımlarıyla katederek, merkeze geldiklerinde bellerini kıra kıra yürüyüp, ve yine karenin bir köşesinden bir süre sonra geri dönmek üzere çıkıp gittiklerinde, karenin kareliği yorulur, bitkin düşer. Yüzleri seçilmeyen, cinsiyetleri ayırt edilemeyen bu hayaletimsi ‘varlıklar’, düzlemin bu şaşmaz kesinliğini bitip tükeninceye kadar bitirip tüketeceklerdir. Bütün mesele son adımın hangisi olduğunu, son sözcüğün ne olduğunu bilmektir. Merak Beckett’i öldürür.
Bir karenin imgesini kenarlarıyla, köşeleriyle, köşegenleriyle değil, direnciyle, iç gerilimiyle tartarız. “İmge bir nesne değil, bir ‘süreç’tir.” Beckett’in dört televizyon oyununun ardına eklediği metninde Deleuze, imge kurmanın ne demek olduğunu bir kez daha tartışmaya açıyor:
“İmgenin enerjisi dağılmaya meyillidir. İmge çabucak biter ve kendini dağıtıp yokeder, çünkü bizzat kendisi bitirme aracıdır. Bütün mümkünü imha etmek üzere ele geçirir. ‘İmge kurdum’ dendiğinde, bu sefer bitmiş demektir, artık mümkün diye bir şey kalmamıştır.”
Görmüyor musunuz? Yıldızlı gecenin bir köşesi sallanıyor.
İÇİNDEKİLER
Quad / Samuel Beckett
Hayalet Üçlüsü
... sadece bulutlar...
Nacht und Träume
Bitik / Gilles Deleuze
> Quad I+II (TV oyunu) Reji: Samuel Beckett (c SDR 1981)
Quad ve diğer televizyon oyunları
Samuel Beckett
Bitik
Gilles Deleuze
Felsefe, Edebiyat, Tiyatro
Deleuze & Guattari Kitaplığı
Çeviriler: Can Gündüz / Quad,
Ayşe Orhun Gültekin / Bitik
Redaksiyon: Orçun Türkay
1. baskı, Mart 2010
2. baskı, Şubat 2019
ISBN 978 975 8686-52-0
76 sayfa, 15 x 21,5 cm
Merida 215 gr, Enso creamy 70 gr
Orijinal başlık: Quad et autres pièces
pour la télévision & Épuisé
75 tl